Mayella Geskus, beeldend kunstenaar

Mayella Geskes woont en werkt in Putten

Ze werd geboren in Zwolle, op 24 augustus 1943. Na een opleiding en baan als lerares volgde ze van 1984 – 1990 een opleiding aan de Kunstacademie in Utrecht, afdeling Monumentaal Textiel en Beeldhouwen.
Daarna nog een jaar schilderlessen aan de vrije Academie Nunspeet.

Ruim 20 jaar maakte ze deel uit van de Vormgeversgroep “Het Wervelrad” en later “Kunstlijn 98”. Regelmatig mag ze exposities inrichten door het hele land en in haar woonplaats Putten heeft ze vele malen meegedaan aan de Atelierroute Putten. Ook heeft ze evenementen op kunstgebied (mede) georganiseerd.

Momenteel heeft Mayella, samen met 8 andere kunstenaars, een atelier in een  voormalig schoolgebouw. Gezamenlijk deden ze mee aan zowel de Open Monumentendag als aan de 22e Atelierroute.

Mayella exposeert bij Tuinkronkels in Veele


detail

Praktische informatie

Mayella Geskus
Eikenlaan 4, 
3881 CV Putten

0341 352764   |  06 22876368                                            
geskus@wxs.nl
mayella.geskus.kunstinzicht.nl

Werkwijze

Mayella Geskus werkt in divers materiaal, met een lichte voorkeur voor hout. Ook de zachte materialen komen regelmatig terug, soms in combinatie met metaal of hout.
Soms is het materiaal zelf een uitgangspunt: een mooi stuk koper, een boomstam, een vrucht of schelp of een oud laadje.

Mayella houdt rekening met een opgegeven thema of met de locatie waar het werk wordt opgesteld.

De natuur is een grote inspiratiebron voor mij.

Mayella Geskus
Mayella over haar werk

“Mijn werk is een illustratie bij een niet verteld verhaal. Het is aan de kijker dat verhaal te bedenken.

Een bron van inspiratie zijn de reizen die ik maak. Vooral oude architectuur boeit me, en daarin de details. Ook de natuur is een bron van inspiratie.
Ik werk in verschillende materialen, afhankelijk van het onderwerp, met een lichte voorliefde voor hout en metaal.
Ook schilder ik met acryl op doek en soms op papier. Regelmatig maak ik drieluiken of werk dat uit meerdere doeken bestaat. Dan is het onderwerp niet te vangen in één schilderij en moet er een tweede en derde deel bij.

Maakte ik in het begin schilderijen n.a.v. een thema, b.v. “Inperking”, in abstracte vormentaal, of “Omhulsel”, later werd ik vooral geraakt door de natuur of architectuur die ik op reis tegen kwam. Door foto’s van verschillende objecten in één schilderij te verwerken ontstaat een nieuw geheel, veelal met herkenbare elementen. Voor mij roepen ze direct herinneringen op aan een verblijf elders.
Het kleurgebruik is in de loop der tijd uitbundiger geworden en de voorstelling realistischer.
De afmetingen variëren van groot naar vrij klein.”